تبلیغات
 ... خوش آمدید

شما تا 25 ثانیه ی دیگر منتقل می شوید

با عرض خسته نباشید به دوستان عزیز ،
از امروز دیگه روی سیستم ایجاد و مدیریت سایت وی سی پنل مطلب مینویسم ،
الان هم در حال انتقال مطالب وبلاگم با كمك سیستم انتقال مطالب وی سی پنل به سایت جدیدم هستم .
شما تا چند لحظه ی دیگه به طور خودکار به سایت جدید وارد می شوید ...
اینم آدرس سایت : http://persiangold.vcp.ir


/post/archive/1389/5
عنوان :شادی، بهترین داروی جسم و روان
متن :
روانشناسان، هیجان را به‌عنوان حالت آشفتگی، به‌هم خوردن تعادل و پاسخ شدید و تصادفی و در عین حال سازمان‌نیافته به محرک‌های خارجی تعریف کرده‌اند.
بدین ترتیب، هیجان را می‌توان به دو گروه مطبوع و نامطبوع تقسیم کرد. شاید محبت و عشق از هیجان‌های مطبوع و در مقابل، ترس، غم و اندوه از هیجان‌های نامطبوعند. به اعتقاد روانشناسان، برخی هیجان‌ها، شدیدتر و بعضی ملایم‌ترند به علاوه روانشناسان با این توضیح که هیجان‌های ملایم و غیر‌مداوم جزو لاینفک و ضروری زندگی انسانند، حالات هیجانی شدید را به‌عنوان هیجان نامگذاری می‌کنند و هیجان‌های ملایم را احساس می‌نامند.
منشا بسیاری از بیماری‌های جسمانی مانند زخم معده، کولیت یا ورم روده بزرگ، سردردهای میگرنی، فشار‌خون و بعضی بیماری‌های تنفسی مانند آسم را در هیجان‌های شدید و مداوم می‌دانند.
▪ پژوهشگران در کنترل حالات هیجانی معتقدند که در مواجهه با هیجان‌های مختلف نخست باید واقعیت را در نظر داشت. در این شیوه فرد باید در هنگام بروز هیجان برای مثال هیجان خشم که معمولاً بی موقع و نامتناسب با محرک بروز می‌کند، با اعتراف به آن سعی در کنترل منطقی هیجان خود داشته باشد.
▪ این است که در روبه‌رو شدن با یک موقعیت هیجانی، محرک وارد شده دوباره تفسیر شود به این دلیل که آن چیزی که ما را آشفته می‌کند در اغلب موارد برداشتی است که ما از موقعیت‌ها می‌کنیم. برای مثال دانشجویی با دیدن اسم خود در تابلوی آموزش که از وی خواسته شده است به دفتر آموزش دانشکده مراجعه کند با منفی‌بافی دچار اضطراب و تشویش می‌شود در صورتی که می‌تواند فکر کند احضارش برای گرفتن عکس یا سایر مدارک شخصی یا حتی تشویق او باشد. از طرفی روانشناسان می‌گویند: حتی در مواقعی که محرک‌ها سریع اتفاق می‌افتند با شوخ طبعی و خنده و بی‌خیالی واقع‌گرایانه اما زودگذر می‌توان از تنش یا تشدید اضطراب جلوگیری کرد. در نهایت به اعتقاد تمام روانشناسان، بالا بردن توانایی‌ها و اعتماد به نفس می‌تواند ما را در بسیاری از مراحل پرهیجان زندگی یاری کند.
نمونه این نکته مقایسه اضطراب و تشویش دانشجویی است که درس خود را خوب خوانده با دانشجویی که آمادگی کافی ندارد، در این میان دانشجویی که اعتماد به نفس دارد به هنگام صحبت از امتحان به جای آنکه دچار اضطراب شود از آن استقبال می‌کند. پس افزایش مهارت‌ها و توانایی‌ها با افزایش اعتماد به نفس، فرد را با تنش و هیجان ناخوشایند کمتری روبه‌رو می‌کنند.